آموزش نوشتن بیزینس پلن | بیزینس پلن موفق چیست | چگونه طرح کسب کار بنویسیم

آموزش نوشتن بیزینس پلن

آموزش نوشتن بیزینس پلن.این عبارت میتواند آینده کسب و کار ما رو تغییر دهد. احتمالا این روزها در مورد بیزینس پلن یا طرح تجاری زیاد شنیده اید .شاید به این فکر کرده اید که برای کسب و کار خودتون یک بیزینس پلن یا طرح کسب و کار داشته باشید .ممکنه کسب و کار شما یک شرکت چند صد نفری و یا یک کارگاه تولیدی باشد.برای این کار اول بدونید بیزینس پلن چیست .آموزش نوشتن بیزینس پلن را ببینید و بعد از خواندن این مقاله طرح کسب و کار خودتون را بنویسید .

در ابتدا لازمه که این نکته یاد آوری کنم.برای نوشتن طرح کسب و کار یا بیزینس پلن نیاز نیست که این کار را به دیگران بسپارید .شما با طی کردن آموزش نوشتن بیزینس پلن و داشتن اطلاعات لازم از کسب و کارتون می توانید این کار انجام بدید و برای پیشرفت کسب و کارتون اقدام کنید .

بیزینس پلن موفق چیست

واقعیت این است که یک بیزینس پلن موفق می تواند برای شما نتایج خوب را رقم بزند.البته فقط نوشتن یک بیزینس پلن نمی تواند عامل موفقعیت شما شود.شرط لازم برای موفقعیت در کسب و کار ، نوشتن یا طراحی بیزینس پلن است اما این شرط کافی نیست.در راه موفقعیت تلاش ، خلاقیت و تخصص شما هم لازمه .در یک بیزینس پلن موفق یا طرح کسب و کار تمام کارهایی که نیازه تا شما موفق شوید را می نویسیم.پس بیزینس پلن مناسب کسب و کارتون را طراحی کنید و قدم به قدم به سمت موفقعیت حرکت کنید.در این طرح تجاری شما برای ۳تا۵ سال آینده برنامه ریزی می کنید.شرایط فعلی و هدف مطلوب را تصور می کنید و راه های رسیدن به موفقعیت را مشخص می کنید.

آموزش نوشتن بیزینس پلن
مراحل بیزینس پلن

اشتباهات رایج در بیزینس پلن

در زمان تدوین و یا طراحی مدل کسب و کار موفق مناسب خودتون باید از اشتباهات رایج در بیزینس پلن دوری کنید.این اشتباهات ممکن است به صورت تا خواسته رخ دهد.بنابراین در اینجا به چند مورد اشاره می کنم تا با اشتباهات رایج در بیزینس پلن آشنا شوید.
یک بیزینس پلن موفق قطعا نباید خیلی طولانی باشد.گاهی یک بیزینس پلن یک صفحه ای می تواند بسیار موفقعیت آمیز باشد.بزرگی و کوچک بودن کسب و کار، میزان بودجه کسب و کار ، میزان توانایی و تخصص شما در طراحی مراحل بیزینس پلن و بسیاری موارد دیگ نباید دلیلی باشد تا برای طراحی مدل کسب و کارتون اقدام نکنید.باید هرچه زودتر شروع کنید.
یکی از مهم ترین اشتباهات رایج در زمان آموزش نوشتن بیزینس پلن یا طرح کسب و کار ، الویت بندی غلط و نامناسب است.به این موضوع خیلی دقت کنید .یکی از باورهای غلط در بیزینس پلن یا طرح کسب و کار صرف وقت و هزینه زیاد برای موضوعات غیر ضروری است .این مشکل شمارا از رسیدن به اهداف باز می دارد.از دیگر اشتباهات نوشتن کسب و کار ، ترس از هزینه کردن زمان و پول برای طراحی  یک بیزینس پلن موفق خواهد بود.

مراحل طراحی بیزینس پلن

مراحل طراحی بیزینس پلن یا طرح کسب و کار شامل ۷ مرحله است .البته نظر تمامی کارشناسان و مشاوران بیزینس پلن یکی نیست و ممکنه اتفاق نظر وجود نداشته باشه. پس شما از این مراحل اون هایی که برای طراحی بیزینس پلن خودتون نیاز دارید و یا می تونید با استفاده از آنها طرح کسب و کار خودتون را پیاده ساز کنید رو انتخاب نمائید.

توصیف شرایط کنونی کسب و کار

در اینجا شما باید شرایط کنونی کسب و کارتون را توصیف کنید .باید به طور ساده و واضح مشخص کنید که در حال حاضر چه شرایطی دارید مثل اینکه یک بیوگرافی از زمان حال کسب و کارتون بنویسید .مواردی مانند نام کسب و کار ، حوزه فعالیت کاری که میخواهید انجام دهید .برای اینکه راحت تر باشید بهتره به سوالات زیر پاسخ بدهید.
  • الان کجا هستم
  • می خواهم به کجا بروم
  • شرایط مطلوب از نظر من چیست
اگر کسب کار شما نوپا است پس شما می توانید از تجربیات کاری مرتبط و اهدافتون برای راه اندازی این کسب و کار صحبت کنید.یکی از قسمت هایی که در هنگام درخواست وام برای کسب و کارتون توسط رئیس بانک مطالعه می شود همین قسمت است.با مطالعه این قسمت می تواند بفهمد که شما موفق می شوید و یا نه و تصمیم می گیره که وام به شما تعلق می گیره یا خیر .پس در مورد اهداف، ماموریت و چشم اندازتون ، مخاطبین و مشتریان تون و هدف تون توضیح دهید .نوشتن این قسمت می تواند به فکر شما جهت درستی بدهد.

تحلیل بازار در کسب و کار

در زمان آموزش نوشتن بیزینس پلن باید موارد مهمی توجه کرد.یکی از گزینه های مهم در مراحل طراحی بیزینس پلن ، تحلیل بازار کسب و کار است .ابزار و متد های مختلفی برای این تحلیل وجود دارد .برای راحتی کارتون در تحلیل بازار کسب و کار می توانید از سوالات زیر کمک بگیرید.
  • چه نقاط قوتی در کسب و کار شما وجود دارد ؟(نیروی متخصص ، تجربه و تخصص و مهارت خودتان )
  • مزیت رقابتی کسب و کار شما چیست ؟(شما و کسب و کارتون چی دارید که بقیه ندارند)
  • به نظرتان نقطه ضعف کسب کار شما چیست؟(نبود تجربه ، رقبای قدرتمند)
  • چه عواملی ممکن است منجر به شکست شما بشه؟
  • چه شرایطی ممکنه در رسیدن به هدف بیشتر به شما کمک کند تا رقبا؟
  • مخاطبین هدف شما چه کسانی هستند ؟ چه اطلاعاتی ازشون دارید ؟( سن ، جنسیت ، محل سکونت ، راه های دسترسی به شما ، تحصیلا ، قدرت خرید و…)
این موضوع مهم ترین اطلاعاتی است که به شما کمک می کند تا بازار درستی انتخاب کنید.
تحلیل بازار در کسب و کار

ساختار و اهداف کسب و کار

شما در این بخش باید اهداف ، نیاز ها ، جاگاه کارکنان و… را در کسب و کارتان مشخص کنید نیاز های کسب و کار شما شامل تمامی تجهیزات و پرسنلی است که برای  کسب و کارتان به انها نیازمندید .جایگاه کلی کسب  کارتان مانند اینکه چه کسی باید چه شغلی داشته باشد و یا چقدر حقوق بگیرد.میزان اختیارات در تصمیم گیری ها و شرح شغل کارمندان تان در این قسمت مشخص می شود.

برنامه بازاریابی یا marketing plan

یکی از سخت ترین قسمت های آموزش نوشتن بیزینس پلن در زمان طراحی بیزینس پلن ، برنامه بازاریابی یا marketing plan  است. به این فکر کنید که خواننده این طرح با مطالعه این بخش  متقاعد می شود که بازار خوبی برای محصولات و خدمات شما وجود دارد . پس شما محصول و خدمات خود را مشخص کنید ؟به مشتریان ، هدف اصلی خود را معرفی کنید. باید روشن کنید ک چقدر فروش خواهید داشت ؟ چرا مشتریان باید از شما خرید کنند ؟ با پاسخ به این سوالات میتوانید برنامه بازاریابی یا marketing plan خود را طراحی کنید .در برنامه بازاریابی کسب و کارتون شما میزان سود و سهم بازار هم باید مشخص کنید.

بیزینس پلن استارت آپ

بیزینس پلن استارت آپ یا کسب و کار های نوپا بسیار مهم است .اگر در حال راه اندازی کسب و کار جدید هستید و می خواهید از ابتدا با قدرت ادامه دهید باید بیزینس پلن استارت آپ یا کسب و کارتون را تدوین کنید .مراحل تدوین بیزینس پلن استارت آپ یا کسب و کار نو پا  تفاوت زیادی با بیزینس پلن  کسب و کار ندارد . مهم ترین تفاوت آن در بخش تحلیل مالی کسب و کار است.
بیزینس پلن استارت آپ

تحلیل مالی کسب و کار

تحلیل مالی در کسب و کار یا استارت آپ شامل مواردی چون بودجه اولیه ، تخمین هزینه ها ، نرخ بازگشت سرمایه ، بیلان مالی و تمامی هزینه ها و بودجه های یک استارت آپ یا کسب و کار نو می باشد.
بودجه اولیه :زمانی که یک کسب و کار نوپا یا استارت آپ شروع به فعالیت می کند بسیار مهم است که مشخص شود برای شروع چقدر بودجه نیاز دارد .این بودجه با توجه به تمام نیاز های اولیه تخمین زده می شود.
تخمین هزینه ها : این بخش شامل تمام هزینه هایی است که در روند یک استارت آپ یا یک کسب و کار به آن نیاز است .هزینه هایی از قبیل هزینه های تولید ، هزینه های نیروی انسانی ، هزینه های آموزش کارکنان ، هزینه نگهداری و توزیع ، هزینه تبلیغات و بازاریابی ، هزینه اجاره و مکان کسب و کار و ….
نرخ بازگشت سرمایه : ROI یا نرخ بازگشت سرمایه به ما بسیار کمک می کند .با داشتن این موضوع مشخص می شود که چه میزان از سرمایه هزینه شده ما برگشت داده شده است.فرمول کلی نرخ بازگشت سرمایه به صورت زیر است .
بیلان مالی در کسب و کار : اگر بخواهیم بیلان مالی در کسب و کار را به صورت  ساده بیان کنیم باید آن مقایسه دخل و خرج  کسب و کار بنامیم.

مکان یابی کسب و کار

یکی از عوامل  تاثیر گذار در هنگام شروع کسب و کار یا استارت آپ ، مکان یابی کسب و کار است .این موضوع از این جهت مهم است که شما باید شرایط کلی را در انتخاب در نظر بگیرید .این شرایط کلی بسته به نوع کسب و کار متفاوت است .اما اکثرا از موارد زیر  طبیعت می کنند.
  • مکان کسب و کار از نظر قیمت و هزینه مناسب باشد.
  • مکان کسب و کار از نظر منطقه جغرافیایی مناسب باشد.
  • نزدیک بودن مکان کسب و کار به نیروی ارزان برای کسب و کار
  • برخورداری مکان کسب و کار از امتیازات اجتماعی ، مالیاتی و منطقه ای
  • نزدیک بودن مکان  کسب و کار یا استارت آپ به تامین کنندگان  مواد اولیه ، مشتریان هدف و مکان های نگهداری کالا و توزیع آسان
  • راحتی شرایط حمل و نقل برای مکان استارت آپ یا کسب و کار
و به طور حتم موارد دیگری  هم در انتخاب یک مکان مناسب و در کل مکان یابی کسب و کار می تواند موثر باشد پس در هنگام  انتخاب مکان کسب و کار تمامی شرایط موجود را بسنجید.

مدیریت ریسک کسب و کار

هنگامی که یک کسب و کار را معرفی می کنید و یا یک استارت آپ را شروع می کنید با استفاده از تجربیات دیگران و تخصص خود و با علم به آینده پژوهی بایستی تمام اتفاقات خوب و بد را پیش بینی کنید .با این حال همواره شرایطی پیش می آید که امکان پیش بینی  آنها از قبل بسیار کم است .بنابراین شما باید خود را برای تمامی اتفاقات آماده کنید.در واقع شما باید مدیریت ریسک کسب و کارتان را در نظر بگیرید.
برای موفقعیت در مدریت ریسک کسب و کارتان بهتر است مواردی که برای شما ایجاد خطر کند را شناسایی و امادگی لازم برای مقابله با آن را پیدا کنید . این شرایط ممکن است در حوزه های مختلف صورت پذیرد.به طور مثال تغیرات اجتماعی ، سیاسی ،فرهنگی که منجر به تغیر در قیمت ، نیاز مشتری ، هزینه ها ، نیروی کار و بسیاری موارد دیگر میگردد.
بهترین راه مدیریت ریسک کسب و کار این است که تمامی مواردی که ممکن است به وقوع بپیوندد را مشخص کنیم ، احتمال وقوع را بررسی و درصد بندی کنیم و راه مقابله و کنترل ان را پیش بینی نماییم . در این صورت شما قادر خواهید بود که کسب و کارتان را به بهترین صورت ممکن مدیریت کنید.
مدیریت ریسک کسب و کار
2020-02-27T18:52:46+03:30بدون دیدگاه

درج دیدگاه