آموزش نوشتن بیزینس پلن | بیزینس پلن موفق چیست | چگونه طرح کسب کار بنویسیم

مراحل طراحی بیزینس پلن

فهرست مطالب

آموزش نوشتن بیزینس پلن

احتمالا این روزها در مورد بیزینس پلن  یا طرح تجاری زیاد شنیده اید .شاید به این فکر کرده اید  که برای کسب و کار خودتان یک بیزینس پلن یا طرح کسب و کار  داشته باشید . برای این کار اول باید بدانید بیزینس پلن چیست. آموزش نوشتن بیزینس پلن را ببینید و بعد از خواندن این مقاله بیزینس پلن خود را بنویسید .در ابتدا لازم است که این نکته را یاد آوری کنم که برای نوشتن طرح کسب و کار یا بیزینس پلن نیاز نیست که این کار را به دیگران بسپارید .شما با طی کردن  آموزش نوشتن بیزینس پلن و داشتن اطلاعات لازم از کسب و کارتان می توانید این کار انجام دهید و برای پیشرفت کسب و کارتان  اقدام کنید .

فراموش نکنید که هیچ کسب و کاری بدون برنامه ریزی پیشرفت نخواهد کرد. البته این آفت در کشور ما کاملا طبیعی است. در کشور های پیشرفته رکن اصلی و اقدام اولیه تدوین یک برنامه جامع و منظم است. اما در کشور ما اکثر برنامه ها و استراتژی ها در ذهن و فکر ما ثبت میشود. این گونه بسیاری از جوانب در نظر گرفته نمیشود. این موضوع میتواند پایه و اساس شکست ما را رقم بزند. پس این موضوع را جدی بگیرید. برای نگارش بیزینس پلن خود اقدام کنید و یا با استفاده از تجربیات یک مشاور کسب و کار برای این موضوع مشورت بگیرید.

برای شروع لازم است که بدانیم بیزینس پلن یا طرح تجاری چیست؟ بیزینس پلن یا طرح کسب و کار یک نوشته کاملا دقیق در مورد بیزینس شماست. اینکه چه مراحلی را طی کرده اید تا به اینجا رسیده اید. اینکه برای رسیدن به موفقیت باید چکار کنید و چه فرایندی را طی کنید. در این طرح حتی خوده موفقیت را ترسیم میکنید. با استفاده از این داده ها شما یک نقشه برای رسیدن به گنج و یا موفقیت خواهید داشت. شما باید به نیاز ها و آمال خود نیز توجه کنید. به تمام ورودی هایی که موجب موفقیت و پیروزی شما در این راه میشوند. پس برای داشتن یک بیزینس پلن موفق لطفا در ابتدا مراحل آموزش نوشتن بیزینس پلن را فرابگیرید و بدون ترس شروع به نوشتن کنید.

بیزینس پلن موفق چیست

بیزینس پلن موفق چیست

واقعیت این است که یک بیزینس پلن موفق می تواند برای شما نتایج خوبی را رقم بزند. البته فقط نوشتن یک طرح کسب و کار نمی تواند عامل موفقیت شما بشود. در واقع اولین شرط لازم برای موفقیت در کسب و کار شما، نوشتن یا طراحی بیزینس پلن است. اما این شرط کافی نیست. در راه داشتن یک بیزینس پلن موفق تلاش، خلاقیت و تخصص شما هم لازم است. در یک بیزینس پلن کارا یا طرح کسب و کار تمام کارهایی که نیاز است تا شما موفق شوید را ثبت میکنیم. پس بیزینس پلن مناسب کسب و کارتان را طراحی کنید و قدم به قدم به سمت موفقیت حرکت کنید. در این طرح تجاری شما را برای ۳ تا ۵ سال آینده برنامه ریزی می کند. با داشتن چنین نقشه راهی شرایط و هدف مطلوب را تصور می کنید و راه های رسیدن به این موفقیت را مشخص می کنید.

فرض کنید یک زمین دارید و در ذهنتان یک ساختمان شیک را در آن متصور میشوید. زمانی که قصد ساختن این ساختمان را داشته باشید چگونه عمل میکنید؟ وسط زمین شروع به ساخت ملات و چیدن آجر ها میشوید یا در ابتدا برای تهیه نقشه به متخصص این کار مراجعه میکنید؟ به طور حتم شما بدون نقشه عمل نخواهید کرد اما برای کسب و کار خود هیچ گاه چنین تصمیم مهمی نمیگیرید. یک بیزینس پلن موفق در واقع همان نقشه جذاب و مناسب زمین شماست که میتواند رویای شما را براورده کند.

اشتباهات رایج در بیزینس پلن

در زمان تدوین و یا طراحی مدل کسب و کار موفق و مناسب خودتان باید از اشتباهات رایج در بیزینس پلن دوری کنید. این اشتباهات ممکن است به صورت نا خواسته رخ دهد. بنابراین در اینجا به چند مورد اشاره می کنم تا با اشتباهات رایج در بیزینس پلن آشنا شوید. یک بیزینس پلن موفق قطعا نباید خیلی طولانی باشد. گاهی یک طرح کسب و کار یک صفحه ای می تواند بسیار موفقیت آمیز باشد. پس میزان کلمات نمیتواند ضامن موفقیت باشد. کامل و دقیق بودن و پرداختن به جزییات مهم است.

بزرگ و کوچک بودن کسب و کار، میزان بودجه کسب و کار، میزان توانایی و تخصص شما در طراحی مراحل بیزینس پلن و بسیاری موارد دیگر نباید دلیلی باشد تا برای طراحی مدل کسب و کارتان اقدام نکنید. باید هرچه زودتر شروع کنید. بدون نقشه شروع به ساختن خانه و ساختمان نکنید. یکی از مهم ترین اشتباهات رایج در بیزینس پلن یا طرح کسب و کار، الویت بندی غلط و نامناسب است پس به این موضوع خیلی دقت کنید. در ابتدا باید تحلیل جایگاه خود در بازار، جایگاه رقبا و پتانسیل و کشش بازار را در اولویت قرار دهید.

از باورهای غلط در نگارش بیزینس پلن یا طرح کسب و کار، صرف وقت و هزینه زیاد برای موضوعات غیر ضروری است. این مشکل شما را از رسیدن به اهداف باز می دارد. از دیگر اشتباهات ترس از هزینه کردن در زمان و پول برای طراحی  یک بیزینس پلن موفق خواهد بود.

مراحل طراحی بیزینس پلن

مراحل طراحی بیزینس پلن یا طرح کسب و کار شامل چند مرحله است. البته نظر تمامی کارشناسان و مشاوران بیزینس پلن یکی نیست و احتمالا اتفاق نظر وجود داشته باشد. پس باید آن دسته از مراحلی که  نیاز دارید و یا می توانید با استفاده از آنها طرح کسب و کار خودتان را پیاده ساز کنید را انتخاب نمائید.

  • توصیف شرایط کنونی کسب و کار
  • تحلیل بازار در کسب و کار
  • ساختار و اهداف کسب و کار
  • برنامه بازاریابی یا marketing plan
  • بیزینس پلن استارت آپ
  • تحلیل مالی کسب و کار

توصیف شرایط کنونی کسب و کار

در اینجا شما باید شرایط کنونی کسب و کار خود را توصیف کنید. باید به طور ساده و واضح مشخص کنید که در حال حاضر چه شرایطی دارید. درواقع مثل این که بخواهید یک بیوگرافی از زمان حال بیزینس تان بنویسید. مثل نام کسب و کار، حوزه فعالیت کاری که میخواهید انجام دهید و … برای اینکه راحت تر باشید بهتراست به سوالات زیر پاسخ بدهید.

  1. در حال حاضر در چه جایگاهی قرار دارم؟
  2. هدف نهایی و جایگاه موفقیت در کسب کار من کجاست؟ شرایط مطلوب از نظر من چیست؟
  3. چگونه میتوان به آن رسید؟
  4. چه ابزاری برای رسیدن به آن نیاز دارم؟ و …

اگر کسب کار شما نوپا است پس شما می توانید از تجربیات کاری مرتبط و اهدافتان برای راه اندازی این کسب و کار صحبت کنید. یکی از قسمت هایی که در هنگام درخواست وام برای کسب و کارها توسط رئیس بانک مطالعه می شود همین قسمت است. با مطالعه این قسمت می تواند بفهمد که شما موفق می شوید و یا نه و تصمیم می گیرد که وام به شما تعلق می گیرد یا خیر. پس در مورد اهداف، ماموریت و چشم اندازتان، مخاطبین و مشتریان تان و هدف تان توضیح دهید. نوشتن این قسمت می تواند به فکر شما جهت درستی بدهد.

تحلیل بازار در کسب و کار

یکی از گزینه های مهم در مراحل طراحی بیزینس پلن، تحلیل بازار کسب و کار است. ابزار و متد های مختلفی برای این تحلیل وجود دارد. برای راحتی در تحلیل بازار کسب و کار می توانید از سوالات  زیر کمک بگیرید.

  • چه نقاط قوتی در کسب و کار شما وجود دارد ؟ (نیروی متخصص ، تجربه و تخصص و مهارت خودتان )
  • مزیت رقابتی کسب و کار شما چیست ؟ (شما و کسب و کارتان چه دارید که رقبای شما ندارند)
  • به نظرتان نقطه ضعف کسب کار شما چیست؟ (سود، تجربه ، رقبای قدرتمند)
  • چه عواملی ممکن است منجر به شکست  شما شود؟ (تهدیدات)
  • چه شرایطی در رسیدن به هدف به شما بیشتر کمک کند تا به رقبا؟ (فرصت)
  • مخاطبین هدف شما چه کسانی هستند ؟ چه اطلاعاتی از آنها دارید ؟ ( سن ، جنسیت ، محل سکونت ، راه های دسترسی به شما ، تحصیلات ، قدرت خرید و…)
  • این موضوع مهم ترین اطلاعاتی است که به شما کمک می کند تا بازار درستی انتخاب کنید.

ساختار و اهداف کسب و کار

شما در این بخش باید نیاز ها، جاگاه کارکنان، ساختار و اهداف کسب و کارتان را مشخص کنید. نیاز های کسب و کار شما شامل تمامی تجهیزات و پرسنلی است که برای کسب و کارتان به انها نیازمندید. جایگاه کلی کسب کارتان مانند اینکه چه کسی باید چه شغلی داشته باشد و یا چقدر حقوق بگیرد. میزان اختیارات در تصمیم گیری ها و شرح شغل کارمندان تان در قسمت نگارش ساختار و اهداف کسب و کار مشخص می شود.

برنامه بازاریابی یا marketing plan

یکی از سخت ترین قسمت ها در طراحی بیزینس پلن، برنامه بازاریابی یا marketing plan  است. به این فکر کنید که خواننده این طرح با مطالعه این بخش متقاعد می شود که بازار خوبی برای محصولات و خدمات شما وجود دارد. پس شما باید محصول و خدمات خود را مشخص کنید. به مشتریان هدف اصلی خود را معرفی کنید. باید روشن کنید که چقدر فروش خواهید داشت. چرا مشتریان باید از شما خرید کنند؟ با پاسخ به این سوالات میتوانید برنامه بازاریابی  یا  marketing plan خود را طراحی کنید. در برنامه بازاریابی کسب و کارتان شما باید میزان سود و سهم بازار را هم مشخص کنید.

بیزینس پلن استارت آپ

بیزینس پلن استارت آپ

بیزینس پلن استارت آپ یا کسب و کار های نوپا بسیار مهم است. اگر در فکر راه اندازی کسب و کار جدید هستید و می خواهید از ابتدا با قدرت ادامه دهید باید بیزینس پلن استارت آپ یا کسب و کارتان را تدوین کنید. مراحل تدوین بیزینس پلن استارت آپ یا کسب و کار نو پا تفاوت زیادی با بیزینس پلن کسب و کار های معمول ندارد. مهم ترین تفاوت آن در بخش تحلیل مالی کسب و کار است. اما چیزی که کاملا مهم و تاثیر گذار است وجود این بستر برای پیشرفت شماست. پس برای داشتن ویژن روشن و مشخص نسبت به آینده کاری خود این طرح تجاری را جدی بگیرید.

تحلیل مالی کسب و کار

تحلیل مالی در کسب و کار یا استارت آپ شامل مواردی چون بودجه اولیه، تخمین هزینه ها، نرخ بازگشت سرمایه یا ROI و تمامی هزینه ها و بودجه های یک استارت آپ یا کسب و کار نو می باشد. برای مشخص شدن این موارد بهتر است در ابتدا دید روشن و آگاهی لازم از این موضوعات را داشته باشید.

بودجه اولیه : زمانی که کسب و کار های نوپا یا  استارت آپ شروع به فعالیت می کنند بسیار مهم است که مشخص شود برای شروع چقدر بودجه نیاز دارند. این بودجه با توجه به تمام نیاز های اولیه تخمین زده می شود. پس باید با آگاهی نسبت به افزایش قیمت ها و تورم نسبت به تهیه آن اقدام نمایید.

تخمین هزینه ها : این بخش شامل تمام هزینه هایی است که در روند یک استارت آپ یا یک کسب و کار به آن نیاز است. هزینه هایی از قبیل هزینه های تولید، هزینه های نیروی انسانی، هزینه های آموزش کارکنان، هزینه نگهداری و توزیع، هزینه تبلیغات و بازاریابی، هزینه اجاره و مکان کسب و کار و ….

نرخ بازگشت سرمایه : ROI یا نرخ بازگشت سرمایه با دادن اطلاعاتی از میزان سود بازگشت شده به ما بسیار کمک می کند .با داشتن این موضوع مشخص می شود که چه میزان از سرمایه هزینه شده ما برگشت داده شده است.فرمول کلی نرخ بازگشت سرمایه به صورت زیر است .

 

۱۰۰ * (هزینه کل / (هزینه – درآمد))

تحلیل های مالی در مکان یابی کسب و کار

اگر بخواهیم تحلیل های مالی در کسب و کار را به صورت  ساده بیان کنیم باید آن را مقایسه دخل و خرج  کسب و کار بنامیم. برای اینکه بتوان این موضوع را به صورت حرفه ای و اصولی پایه گذاری کنیم باید موارد زیر را در نظر بگیریم. یکی از عوامل  تاثیر گذار در هنگام شروع کسب و کار یا استارت آپ مکان یابی کسب و کار است. این موضوع از این جهت مهم است که شما باید شرایط کلی را در انتخاب در نظر بگیرید. این شرایط کلی بسته به نوع کسب و کار متفاوت است اما اکثرا از موارد زیر طبعیت می کنند.

  • مکان کسب و کار از نظر قیمت و هزینه مناسب باشد.
  • مکان کسب و کار از نظر منطقه جغرافیایی مناسب باشد.
  • نزدیک بودن مکان کسب و کار به نیروی ارزان
  • برخورداری مکان کسب و کار از امتیازات اجتماعی، مالیاتی و منطقه ای
  • نزدیک بودن مکان  کسب و کار یا استارت آپ به تامین کنندگان  مواد اولیه، مشتریان هدف و مکان های نگهداری کالا و توزیع آسان
  • راحتی شرایط حمل و نقل برای مکان استارت آپ یا کسب و کار

و به طور حتم موارد دیگری  هم در انتخاب یک مکان مناسب و در کل مکان یابی کسب و کار می تواند موثر باشد. پس در هنگام  انتخاب مکان کسب و کار تمامی شرایط موجود را بسنجید.

مدیریت ریسک کسب و کار

مدیریت ریسک کسب و کار

هنگامی که یک کسب و کار را معرفی می کنید و یا یک استارت آپ را شروع می کنید با استفاده از تجربیات دیگران و تخصص خود و با علم به آینده بایستی تمام اتفاقات خوب و بد را پیش بینی کنیم. با این حال همواره شرایطی پیش می آید که امکان پیش بینی آنها از قبل بسیار کم است. بنابراین شما باید خود را برای تمامی اتفاقات آماده کنید و در واقع شما  مدیریت ریسک کسب و کارتان را در نظر بگیرید.

برای موفقیت در مدریت ریسک کسب و کارتان بهتر است مواردی که برای شما  ایجاد خطر می کند را شناسایی و امادگی لازم برای مقابله با آن را پیدا کنید. این شرایط ممکن است در حوزه های مختلف صورت پذیرد. به طور مثال تغیرات اجتماعی، سیاسی، فرهنگی که  منجر به تغیر در قیمت، نیاز مشتری، هزینه ها، نیروی کار و بسیاری موارد دیگر گردد.

بهترین راه مدیریت ریسک کسب و کار این است که تمامی مواردی که ممکن است به وقوع بپیوندند را مشخص کنیم، احتمال وقوع را بررسی و درصد بندی کنیم و راه مقابله و کنترل ان را پیش بینی نماییم. در این صورت شما قادر خواهید بود که مدیریت ریسک کسب و کارتان را به  بهترین صورت ممکن انجام دهید .

فرض کنید مربی یک تیم فوتبال هستید و قرار است در یک بازی بزرگ شرکت کنید. شما باید در نظر بگیرید که ممکن است بدترین اتفاقات ممکن رخ دهد. مثلا در ابتدای بازی شما گل دریافت کنید و یا بازیکن شما اخراج و یا مصدوم شود. به طور حتم باید تمامی احتمالات را در نظر بگیرید و برای هرکدام راه حل مناسب را از قبل پیش بینی کرده باشید.

توسعه کسب و کار

هر کسب و کاری در شروع فعالیت، شرایط متوسط و پایینی را تجربه می کند. با گذشت زمان و پیاده سازی برنامه ها و استراتژی مناسب، کسب و کار رو به موفقیت خواهد رفت. در بعضی مواقع شما نیاز به یک طرح توسعه کسب و کار دارید تا بتوانید شرایط را به سمت موفقیت سوق دهید. یکی از زمان هایی که شما نیاز به یک طرح توسعه کسب و کار دارید موقعی است که بیزینس شما با گذشت زمان نیاز به یک محرک قوی برای اوج گیری دارد. این طرح توسعه کسب و کار با یک  تحول منسجم صورت می گیرد.

موقع دیگری که طرح توسعه کسب و کار می تواند مشکل گشای شما باشد زمانی است که پس از یک پیشرفت چشم گیر در حال افت هستید. این افت ممکن است بر اساس تغیر نیاز مشتری یا پیشرفت  رقبا صورت پذیرد. بنابراین با اتخاذ تصمیم درست و انتخاب یک طرح توسعه کسب و کار می توانید به دوران اوج خود بازگردید.

حالا شما آموزش لازم جهت نوشتن بیزینس پلن را دیدید و بیزینس پلن موفق را شناخید و مراحل طراحی آن را یاد گرفتید. پس برای طراحی بیزینس پلن کسب و کارتان دست به کار شوید. برای راحتی شما یک فرم خام بیزینس پلن قرار داده  ام که میتوانید آن را دانلود نمایید.

دانلود فرم خام بیزینس پلن

بیزینس پلن خلاقانه

شما زمانی می توانید یک بیزینس پلن خلاقانه یا طرح کسب و کار جامع را داشته باشید که هم اهداف غیر واقعی و بلند پرواز را کنار بزارید. هم به تمامی موارد و موانع توجه کنید، هم نسبت به بیزینس پلن کسب و کارتان متعهد باشید. لطفا به مشاور های افراد بی تجربه در این زمینه هم توجه نکنید. شما میتوانید با یک برنامه ریزی دقیق به تمام اهداف خود دست یابید.

بیزینس پلن در اصفهان

طرح توجیهی در اصفهان

تهیه بیزینس پلن اصفهان

دیدگاهتان را بنویسید


− شش = 3