استراتژی بازاریابی برای کسب و کار | تکنیک های استراتژی بازاریابی موفق

استراتژی بازاریابی برای کسب و کار

فهرست مطالب

استراتژی بازاریابی برای کسب و کار

شاید با دیدن و شنیدن کلمه استراتژی به یاد جنگ بیوفتید و این کلمه کمی برای شما ترسناک باشد.اما باید بپذیریم که در بازار پر رقابت امروز ما وسط یک جنگ بیزینسی با رقبا قرار داریم. در یک جنگ برای موفقیت نیاز به برنامه و پلتیک های جنگی ناب داریم و برای موفقیت در بیزینس مان نیاز به یک استراتژی بازاریابی موفق برای کسب و کار احتیاج داریم تا بتوانیم در این شرایط ماندگار باشیم. اجازه دهید کمی این در این مورد علمی تر و ساده تر صحبت کنیم.

استراتژی بازاریابی یعنی تمامی راه هایی که به شما کمک میکند تا به اهداف فروش و موفقیت در کسب و کارتان برسید.واژه استراتژی همواره با برنامه ریزی همراه است. پس جهت داشتن استراتژی بازاریابی برای کسب و کار باید به صورت کاملا علمی و منطقی برنامه ریزی کرد. بنا بر گفته های پورتر یک فعالیت اقتصادی میتواند با سه اصل زیر از مزایای رقابتی بهره ببرد.این سه اصل عبارتند از:

  • استراتژی هزینه
  • استراتژی تمایز
  • استراتژی تمرکز

قطعا این سه مورد میتواند تاثیر شگفت انگیزی بر کسب و کار ما بگذارد.شاید اینها نیاز به کمی تغییر و یا در نظر گرفتن نکات تخصصی بیشتری باشد اما میتواند پایه گذاری تصمیم سازی های بزرگی برای یک بیزینس شود. باتوجه به طولانی شدن مقاله و تعدد مقالات این حوزه تا همین جا به توضیحات بسنده کرده و در ادامه این مقاله سعی بر آن کرده ایم تا با ارائه تعریفی ساده از استراتژی بازاریابی موفق و ارائه تکنیک های موفقیت آمیز، به داشتن یک استراتژی بازاریابی برای کسب و کار در اندازه های متفاوت تصویر روشنی از این موضوع را برای شما ترسیم کنیم.

استراتژی بازاریابی موفق

استراتژی بازاریابی موفق

یک استراتژی بازاریابی موفق می تواند شما را به خواسته هایتان در بیزینس برساند. موفقیت شما در فروش محصولات و خدمات، افزایش مشتریان و تبدیل آنها به مشتریان وفادار، تقویت مزیت رقابتی، بهینه کردن نقاط ضعف، توسعه شغلی و به طور کلی موفقیت کسب و کارتان در گرو داشتن یک برنامه دقیق، منظم و جامع است.  بنابراین اصل اول موفقعیت در بازار رقابتی امروز شناخت بیزینس و بازار شماست.

بسیاری از کسب و کارها هنوز استراتژی بازاریابی برای کسب و کار خود تدوین نکرده اند. از بین کسانی که نسبت به تدوین استراتژی بازاریابی خود اقدام کرده اند نیز، بسیاری الزامات آن را پیاده سازی نمی کنند. شما باید توانایی تعریف موفقیت در کارتان را داشته باشید.باید بدانید چگونه به آن برسید و باید بدانید که چگونه آن را بسنجید.

مد نظر داشته باشید که یک استراتژی بازاریابی موفق می تواند بسیار ساده و در عین حال کامل باشد. یک سوال مهم در اینجا مطرح می شود. چگونه می توان بدون برنامه ریزی پیشرفت کرد؟ به طور حتم هیچ بیزینس و برنامه ای بدون داشتن برنامه پیش نخواهد رفت. پس موارد زیر را فراموش نکنید

  • نقاط ضعف و قوت را در نظر بگیرید.
  • سرعت و آمادگی لازم را داشته باشید.
  • رقبا را فراموش نکنید و تحلیل کنید.
  • هوشمندانه عمل کنید.

شما باید یک انتخاب مهم انجام دهید. اگر میخواهید در کسب و کار خود موفق شوید باید برای تدوین یک برنامه استراتژی بازاریابی برای کسب و کار خود خود اقدام نمایید. اما چگونه باید این کار را انجام داد و چه شرایطی را باید در نظر گرفت؟ نتیجه نهایی و مدینه فاضله شما چیست و چگونه ترسیم میشود؟ توانایی خرید و علایق مشتریان شما در چه محدوده ایست؟ اگر کمی تخصصی تر به موضوع نگاه کنید باید به این سوال پاسخ دهید که مخاطب و مشتری هدف شما چه کسانی هستند؟ حالا میتوانید هدف استراتژی بازاریابی خود را تعیین و تدوین کنید.

هدف استراتژی بازاریابی

در یک برنامه ریزی دقیق هدف استراتژی بازاریابی باید واقع بینانه باشد. شاید برای بسیاری از کسب و کارها افزایش مشتریان و در نتیجه افزایش سود هدف اصلی تلقی گردد. اما هدف استراتژی بازاریابی شما باید بیشترین بهره مندی را از نقاط قوت شما داشته باشد و همواره به رضایت مندی مشتریان توجه شود. برای رسیدن به این موضوع باید این سوالات پاسخ داد.

محصول و خدمات شما چه نیازی را از مشتری مرتفع می کند؟ برای رسیدن به این هدف به چه ابزار و اطلاعاتی نیاز است؟ چقدر زمان نیاز دارد تا محقق شود؟ در نتیجه می توان در یک جمله ملزومات رسیدن به هدف استراتژی بازاریابی موفق را اینگونه بیان کرد.

هدف ……. است،با روش ……. بدست می آید و با ……. زمان و …… هزینه محقق می شود.

شما با پر کردن جای خالی در جمله بالا مسیر و راه خو را روشن میکنید. اینگونه میدانید باید چه کاری انجام دهید تا به هدفتان برسید. در این میان قطعا نیاز به ابزار هایی دارید که در ادامه به این ابزار اشاره شده است. فراموش نکنید که مشتریان در دوصورت ترغیب میشوند که از شما خرید کنند. اول اینکه شما یکی از نیا های آنها را به بهترین نحوه برطرف کنید. دومین و مهم ترین مورد نیز این عبارت است که: مشتریان کالای شما را نمیخرند، بلکه ارزشی که شما برای آنها ایجاد میکنید را خریداری میکنند.

نکته مهم اینکه لطفا هدف را با استراتژی یکسان در نظر نگیرید. هدف رویا یا ارزوی شما در موفقیت کسب و کارتان است. اما استراتژی راه هایی است که به این موفقیت منجر میشود.

تکنیک های استراتژی بازاریابی موفق

زمانی که استراتژی بازاریابی خود را طراحی می کنید، باید به این نکته توجه کنید که استفاده از کدام یک از تکنیک استراتژی بازاریابی موفق می توانید به خواسته خود برسید.این تکنیک ها بسیار متعدد هستند.ما در اینجا به اختصار به آنها اشاره می کنیم.این شمائید که باید متناسب با کسب و کارتان بهترین تکنیک های استراتژی بازاریابی موفق را انتخاب کنید.برای این امر شما باید به چند گزینه دقت کنید.

  • بودجه مورد نظر
  • کانال های ارتباطی
  • مخاطبین هدف

علاوه بر موارد یاد شده فوق تحلیل کامل شرایط موجود ، رقبای مستقیم ، شرایط اقتصادی و …  می تواند به شما کمک کند تا بهترین تکنیک های استراتژی بازاریابی را انتخاب نمائید. این تکنیک ها شامل:

  1. تکنیک های تبلیغاتی
  2. تکنیک بازاریابی مستقیم
  3. تکنیک بازاریابی تجربی
  4. تکنیک بازاریابی ویروسی
  5. تکنیک بازاریابی محتوا
  6. تکنیک های ارتباط سازی
  7. تکنیک های بازاریابی تنوع
  8. تکنیک های هزینه

یک تکنیک موفق در استراتژی بازاریابی موجب جلب توجه مخاطبین و بوجود آمدن مشتریان فعال برای شما میشود.پس عامل تاثیر گذار در انتخاب یک تکنیک موفق در استراتژی بازاریابی توجه به مشتریان است.اجازه بدهید در مورد نحوه انتخاب صحیح یک تکنیک صحبت کنیم.در ابتدا شما باید اطلاعات کاملی از مخاطبین خود تهیه نمایید.اطلاعاتی از قبیل قدرت خرید.نحوه آشنایی با شما.میزان وفاداری به شما.حس کاربری که نسبت به خرید از محموعه شما دارند.نیاز های آینده این قشر از مشتریان و این قبیل اطلاعات.پس از جمع آوری و تهیه بانک اطلاعاتی بایستی آن را ارزیابی کنید تا اگر به مواردی بیش از حد پرداخته و یا مواردی از قلم انداخته اید مورد توجه قرار گیرد.حال با استفاده از این داده ها و توجه مضاعف به نیاز آینده آنان باید تکنیک مناسب را انتخاب کنید.

در این مسیر میتوانید از تجربیات و تخصص افراد با تجربه استفاده نمایید.قطعا انتخاب یکی از تکنیک های استراتژی بازاریابی موفق کار چندان آسانی نخواد بود.اما یک انتخاب آگاهانه میتواند پلی به جزیره موفقیت برای شما بسازد.برای آشنایی با بازاریابی میتوانید مقاله آموزش بازاریابی در اصفهان را مطالعه نمایید.

مراحل نوشتن استراتژی بازاریابی

مراحل نوشتن استراتژی بازاریابی

مراحل نوشتن استراتژی بازاریابی را می توان در هفت مرحله خلاصه کرد. این مراحل را می توانید به سادگی بر روی کاغذ بنویسید و با کمی تغییر یا اصطلاحا چکش کاری مراحل نوشتن استراتژی بازاریابی مخصوص به کسب و کار خود را به انجام برسانید. پس در این راه باید به موارد زیر دقت و در طرح تجاری خود از آن بهره ببرید.

  1. تعین هدف: در این مرحله شما باید هدف کسب و کار خود را با توجه به موارد گفته شده بیان کنید.
  2. محصول یا خدمات:  محصول یا خدماتی که میخواهید به مشتریان ارائه کنید را توصیف کنید. از تمامی زوایا آن را بررسی کنید. برند، کیفیت، بسته بندی، خدمات پس از فروش و …
  3. مزیت رقابتی: روش یا موضوعی که شما را از سایر رقبا متمایز میسازد (کلید طلایی)
  4. بازار هدف: مخاطبین خاص و هدف محصولات و خدمات خود را مشخص کنید و برای آنها اطلاعات جمع آوری کنید. (قدرت خرید-سطح تحصیلات-نحوه مراجعه به شما و…)
  5. تکنیک های بازاریابی : شما باید با اطلاعات و علمی که نسبت به کسب و کار خود دارید بهترین تکنیک بازاریابی را انتخاب کنید در این مرحله باید به نکاتی مانند بودجه، زمان، نوع تکنیک و… توجه نمائید.
  6. بودجه: در این قسمت شما باید بهترین استراتژی برای قیمت گذاری روی محصولات و خدمات خود را انتخاب کنید. برای این امر می توانید از موارد زیر کمک بگیرید.
  • انعطاف پذیری قیمت
  • قیمت فصلی
  • قیمت عمده فروشی
  • استراتژی های قیمت گذاری در بازار
مکان کسب و کار و توزیع: یکی از عوامل مهم در مراحل نوشتن استراتژی بازاریابی این موضوع است .برای درک بهتر این آیتم به موارد زیر توجه کنید.
  • موجودی
  • حمل و نقل
  • روش های توزیع
  • مکان و مرکز توزیع

در تمام  مراحل نوشتن استراتژی بازاریابی خود این نکات را فراموش نکنید.

۱-منحصر به فرد باشید. اگر شما محصول یا خدماتی را به مشتریان ارائه کنید که نیاز آنها رارفع کند، پس شما برنده این بازی خواهید بود.

۲-مشتریان خود را تحلیل کنید. همواره از خود بپرسید که چه چیزی موجب شده تا فلان  مشتری از من خرید کند؟ چرا فلان مشتری دیگر از ما خرید نمی کند؟  جواب این سوال ها می تواند مشکلات شما را حل کند.

۳- رقبا را فراموش نکنید. دلایل پیشرفت رقبا می تواند کلید موفقیت شما باشد.

۴-تبلیغات را فراموش نکنید.

۵-کپی نکنید و الگو برداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید


پنج × = 35